Voor de decoratie van het stadhuis, ingehuldigd in 1904, deed Sint-Gillis een beroep op de beste Brusselse schilders en beeldhouwers: Fernand Khnopff, Julien Dillens, Jef Lambeaux, Eugène Broerman..... Hun missie: het optimisme en verlangen naar vooruitgang van het begin van de 20e eeuw illustreren, dat alom gedeeld werd door kunstenaars, architecten zoals Victor Horta en vrijmetselaarsloges.
Tussen symbolisme en de verheerlijking van seculiere waarden weerspiegelen zijn muurschilderingen de creativiteit en het geloof in de mensheid die ook de Art Nouveau kenmerkten. Een prachtig voorbeeld is de grote trap versierd door Ciamberlani, wiens nabijgelegen huis een van de meesterwerken van Paul Hankar is. Kortom, een neorenaissancistisch decor voor een prachtig artistiek panorama van de Belle Epoque.
Foto: ©Sint-Gillis
Art nouveau et Symbolisme : les artistes de l‘hôtel de Ville de Saint-Gilles
Pour décorer son hôtel de Ville, inauguré en 1904, Saint-Gilles a fait appel aux meilleurs peintres et sculpteurs bruxellois : Fernand Khnopff, Julien Dillens, Jef Lambeaux, Eugène Broerman…. Leur mission : illustrer l’optimisme et la volonté de progrès du début du XXe siècle, largement partagé par les artistes, les architectes comme Victor Horta et les loges maçonniques. Entre symbolisme et exaltation des valeurs laïques, ses peintures murales traduisent la créativité et la foi dans l’humanité qui caractérisent aussi l’Art nouveau. Un magnifique exemple : le grand escalier décoré par Ciamberlani, dont la maison construite non loin de là est un des chefs-d’œuvre de Paul Hankar. Bref, un écrin néo-Renaissance pour un superbe panorama artistique de la Belle Epoque. Photo : ©Saint-Gilles